Úvaha na pondělí: Limitované edice

26. listopadu 2012

Limitované edice coby koncept "dočasně nabízených výrobků" mi přijde jako docela zajímavé ozvláštnění standardního sortimentu, taková interní zábava pro výrobce i kupující.
Něco jiného je už ovšem způsob jejich prodeje, což je věc, která mě v oblasti kosmetiky vytáčí snad nejvíc, jak to jen jde (před ní už je jen ukončení výroby něčeho, co jsem si oblíbila).


Nedokážu totiž pochopit, proč se v případě limitek nedostane do distribuce vždy tolik kusů, aby si z nich mohl kdokoli cokoli vyhlédnutého koupit, a to aniž by zároveň v den začátku prodeje musel stanovat před prodejnou. Prostě ne a ne. Jako dobře, trochu přeháním, u kosmetiky asi (narozdíl od hader) nejspíš nikdo venku nebivakuje (jestli jo, tak to snad radši nechci vědět), ale skutečnost, že již první den jsou některé limitky často zcela vyprodané, je trapná realita a vyjde de facto nastejno. A taky mě stejně štve.

Zaprvé, kdo má pořád čas sledovat KDY přesně na den, hodinu, minutu a vteřinu se něco začne prodávat ... já třeba ne a měnit to nehodlám, tohle je jinde než v zemi třetího světa životně úplně podružná informace.

Zadruhé, kdo má čas hned ten den ráno vystresovaně letět do nejbližší drogerky, jestli se mu jako milostivě poštěstí? Já třeba jo, ale dělat to nebudu, protože mi to přijde úplně debilní a hodno praktik z doby front na banány.

 


Prostě když si řeknu, že bych něco z nějaké limitky ráda pokoupila, tak v mém logickém světě očekávám, že ona věc bude bez problémů k dispozici po celou dobu, po kterou je plánováno limitku nabízet. Ať je to 14 dní, měsíc nebo dva měsíce.
Pokud se počítá s tím, že vyprodáno bude hned první den (a ať mi nikdo netvrdí, že tohle v dnešní marketingem ovládané době nelze spolehlivě odhadnout), tak tu kolekci nebudu označovat jako "limitovanou zimní" (aktuálně), ale třeba jako "kolekci 13. listopadu", protože 14. už bude mít každý jaksi smolíka. Bylo by to úžasně logické, pochopitelné a já bych nebrfla ani popel.

A to nemluvím o tom, že z finančního hlediska podobné praktiky nepobírám už vůbec, protože zatím snad pořád platí málo kusů = málo zisku, víc kusů =  víc zisku. A kdo dneska nechce víc zisku? No? Á, hlouček kosmetických firem se hlásí.

Asi jste zvědaví, kteráže limitka mi to šlápla na kuří oko a stojí za touhle dnešní úvahou, ale faktem je, že žádná jedna jediná konkrétní to na svědomí nemá, prudí mě to dlouhodobě a dneska to jen vykrystalizovalo do podoby postu ... pokud bych přece jen měla uvést něco z poslední doby, tak za pět z ekonomie a marketingu bych rozhodně dala Essence a jejich zimním krémům, DM a jejich vánočním taškám a MACu. A i Guerlainu (njn, ani on mě nepřiměje vzít Sephoru ztečí).


Jak to máte vy? Baví vás celá tahle hra na nedostupné limitky? Sledujete pečlivě data uvedení a nevadí vám oběhnout třeba několik parfumerek, abyste něco z kolekce získali? Nebo vás to naopak nudí stejně jako mě a k vyčkávání na startovní čáře vás nikdo nepřinutí?


P.S. Nadpis neznamená, že tady každé pondělí bude úvaha, ale že když se nějakou rozhodnu sepsat, tak ji uvedu takhle s příslušným dnem ;)

49 comments

26. listopadu 2012 v 10:11

Naprostý souhlas! já bych vždycky z těch limitek pořídila dost věcí, ale většinou (jelikož chodím do práce a mám taky jiné starosti než číhat v přesnou minutu před obchodem) na mě skoro nic nezbyde :( Chápu, že limitka má být nějakým způsobem limitovaná, ale já bych to udělala tak, že CELÝ sortiment by se dal koupit třeba po celý týden a průběžně by se doplňoval - podle mě by přece musely vydělat obě strany...Ale třeba to z nějakého důvodu nejde..

26. listopadu 2012 v 10:20

Jako by si mi mluvila z duse. Vzdy se tesim na nejakou vec z limitky a bud vubec nedojde a nebo uz odpoledne neni. Takze se neda ani sehnat. A ceny mi taky prijdou prehnane a meli by podle me odpovidat cenam produktu ;)

anasglamour.blogspot.cz

26. listopadu 2012 v 10:45

asi tak. já třeba fakt měla zájem o dračí perly... tak jsem chodila dva týdny pravidelně do sephory a nikdo nic nevěděl. super. minulý týden to bylo konečně uvedeno do prodeje... ještě větší super, až na to, že jsem minulý týden byla v praze fakt jen na otočku a u nás sepohoru nevedou, že ano. tento týden asi taky nebudu mít čas se v praze flákat po parfumériích, příští týden možná i jo, ale mám tak nějak takový pocit, že už nebude z čeho kupovat... možná se pletu! pletu se?

a zastanu se essence. u nás v drogériích to minulý týden furt bylo, jak krémy, tak i upíři. navíc upíří kolekce dorazila i do dm a tam ten stojan byl úplně plný! ale možná máte teď už taky vybrakováno! máme?

26. listopadu 2012 v 10:50

Přesně to jsem si říkala, když jsem si chtěla jít nakoupit krémy na ruce od Essence...
Teď se těším na další limitky, snad ne zbytečně..

26. listopadu 2012 v 10:51

@trb
Dračí perly? Kdyžtak řekni, kdybys něco chtěla koupit. Se Sephorou nemám problém, Essence je na zabití :(. Ale zas upíři výjimečně jsou, taky jsem je viděla, docela mě to překvapilo.

26. listopadu 2012 v 10:51

Mooro, přesně. K tomu nemám co dodat, podepisuju se pod to.

26. listopadu 2012 v 10:52

souhlas! naprosto!

Nejvic me stve, ze ty nejlepsi k nam ani nedojdou :-(

26. listopadu 2012 v 11:06

Výborný, fakt jsem se pobavila. Jinak já mám asi nějakou nadpřizorenou schopnost, ale já z limitek seženu vždycky co chci. Ale dopracuji se k tomu velmi zvláštním způsobem. Nejdřív oběhnu prodejny po okrajích Prahy s tím, že prostě na okraji lidi moc nejsou, tak tam budou mít jistě všechno. No samosebou, že je to tam přebraný..ale jakmile vlezu do prodejen na Václaváku, tak tam prostě mají vždycky všechno...nechápu

26. listopadu 2012 v 11:21

Teda ta taška z DM musela být až tak limitovaná, že jsem o ní ani neslyšela:-D A jo, myslím si to samý..když náhodou někde přečtu, že od zítřka bude to a to tam a tam a mám čas a cestu poblíž, tak si pro to zajdu, ale většinou to tak samozřejmě není a dopadám jako ty.

26. listopadu 2012 v 11:26

@Lucifridjej děkuji, ale nemusíš. já už to spíš beru jako osud. pokud osud chce, abych vlastnila vánoční perly, tak už to prostě nějak zařídí, aby na mě zbyly... nebo ne?

Anonymní
26. listopadu 2012 v 11:50

Ne, tahle hra mě nebaví. Už se mi taky stalo, že jsem si "omylem" koupila něco z limitované edice a oblíbila si to natolik, že jsem si to o rok později chtěla koupit znovu a teprve v tu chvíli mi došlo, že to bylo z limitované edice... a že mám tedy smůlu.

26. listopadu 2012 v 12:01

@bobkovajo jasně, to jsem byla já, jenom s utajenou identitou.

26. listopadu 2012 v 12:03

Mně osobně přijde v rámci Prahy vybraný fakt všecko hned. Šla jsem 8.prosince po drogerkách kvůli těm essencím upírům a nikde jsem nedostala to, co chci (uvedeno na trh bylo 7.12.). Pak přijedu do Budějc a tam plný stojany! Takže problém bych mimo jiné viděla u prodejců. To se mi potvrdilo minulý pátek, kdy jsem si se slečnou na výprodeji Essence povídala o limitce Wild Craft a stýskla jsem si, že jsem ji v žádné drogerii neviděla; slečna na to opáčila, že žádná z drogerií totiž neprojevila zájem tuhle limitku prodávat... takže všude raděj měsíc a půl trčely prázdné panely Cherry Blossom než by tam vrzli Wild Craft, protože si mysleli, že se nebude prodávat!! Fakt k vzteku >:-(
Verunka

26. listopadu 2012 v 12:04

@trb
Tak teď už asi moc utajená není :D

26. listopadu 2012 v 12:20

@trb
sem asi nevzdělaná, ale co jsou dračí perly? :D

26. listopadu 2012 v 12:23

@U dvou Verunektý jo a nikomu to neříkej, ještě se to provalí.

26. listopadu 2012 v 12:38

Essence mě taky dožrala... krémy na ruce a Wild Craft... fakt asi rezignuju a nebudu preventivně koukat na lekáty, pak se zbytečně nasírám! :D

26. listopadu 2012 v 13:17

Tahle hra mě taky nebaví. Je to jako u blbečků, všechny ty limitované edice a kolekce, které jsou pryč ještě dřív, než vůbec dojdou do drogérií/parfumérií.

26. listopadu 2012 v 14:05

Mně se limitky líbí, většinou je to něco víc kreativního než obvykle. Ale abych se kvůli nim tlačila někde v davu lidí? Nikdy!

WorldByBella

26. listopadu 2012 v 14:15

@trb no asi tak :D já naštěstí zrovna z téhle vyloženě nic mít nemusím, ale limitku jsem očekávala v prodeji už tak před těmi třemi týdny, minulý týden jsem nikde slídit nebyla a tenhle taky hned někam nepoletím, (možná o až víkendu, když nějakou Sephoru zrovna potkám při cestě)

26. listopadu 2012 v 14:17

@Jájato je právě to, obíhat někde drogerky po všech čertech (zvlášť když to tam pak ani nemají :D) je přesně to, co mě tak neuvěřitelně sere ...

26. listopadu 2012 v 14:20

@Dejnicka no byla to trapárna - údajně min. 20 kusů na prodejnu, haha, v půlce DM, co mám při cestě, tvrdili, že jim vůbec nepřišla (anebo si ji holky šikovný včas rozebraly samy) a v tý druhý půlce už druhej den nebylo nic ... http://www.dm-drogeriemarkt.cz/cms/servlet/segment/cz_homepage/active_beauty/191922/aktualne_taska.html

26. listopadu 2012 v 14:22

@luxusnizivotvanilky to je další prudící aspekt, ano - když člověk něco náhodou sežene :D a oblíbí si to ...

26. listopadu 2012 v 14:31

@Černá Moorajj vánoční meteority. však to je přeci jasný ne! perles du dragon = dračí perly.

26. listopadu 2012 v 14:33

@U dvou Verunek jo to je taky možný, akorát, že to zas bude globální problém, třeba ty Essence krémy byly hned vybraný i v Německu a teď jsou na jejich Ebayi k sehnání za dvojnásobnou cenu, minimálně ;))) se vyplatí .)

26. listopadu 2012 v 14:44

@trb nemluvím řečí tvého kmene :D

26. listopadu 2012 v 14:46

@Černá Moora tak na to koukám na googlu...víte vy co?..jděte někam...já jdu do sephory...zatracený blogy

Anonymní
26. listopadu 2012 v 14:57

Nebaví! A frontu na banány kvůli tomu taky stát nebudu (to už jsem dělala kdysi)...
Stejně jako Vanilka si občas omylem z nějaké limitky něco oblíbím a pak už to nikdy nedostanu. Já mám jenom jedny nervy....

26. listopadu 2012 v 16:52

Jo Essence, kvuli nim jsem si dala okružní jízdu po Praze :D a tašky DM ještě horší, z DM mi napsali pár dní po zahájení akce, že tašky už nejsou k dispozici nikde v ČR :D celkově mě limitky štvou, do něčeho se zamiluju a po spotřebování už to neseženu ani na Marsu :( Ale mám pocit, že to není jen u limitek, něco je super, oblíbím si to a oni najednou změní složení na dvakrát tak horší (probuh proč??) no děs.

Anonymní
26. listopadu 2012 v 16:54

Ze mě udělali hlupačku kvůli krémům Essence:
Měly bý v pondělí. Došla jsem. Nebyly.
V úterý dojdu, nejsou. Ptám se prodavačky, prý neví, kdy přijdou, všechno je ve stojanech.
Ve středu se celá situace opakuje.
Ve čtvrtek se od jiné dozvím, že na prodejnu v pondělí dostali asi 10ks od každého a bylo to hned pryč. Nedali to do stojanu Essence, ale někam úplně jinam.
Tímto děkuji i proškolenému personálu, který mě tam nechal 3 dny chodit jak hlupačku :)
Btw Essence rozjasňovač z té stmívací rozbřeskovací kolekce 2 mám, ale s ním dalších milion rozjasňovačů, takže kdyby byl zájem, tak ho přenechám :) Je vlastně jen vyzkoušený.

26. listopadu 2012 v 17:24

mě limitky nijak zvlášť nevzrušují :)

26. listopadu 2012 v 17:58

@Sellina Blacksun no změna složení by si taky pomalu zasloužila samostatnej hejt ;) té by se mělo správně říkat "jak výrobek oddělat", nikdy není k lepšímu

26. listopadu 2012 v 18:00

@Haru haha, informovanej personál je nejlepší
a pravda, ten samostatnej stojan a umístění úplně jinde, než by to člověk čekal, bylo taky děsně chytrý (asi stejně s tím personálem)
a díky moc za nabídku, mrknu ještě teď o víkendu v DM a kdyžtak se ozvu :)

26. listopadu 2012 v 19:14

Vzhledem k tomu, že nemusím (nemůžu) mít všechno a z velké části mi v podstatě stačí se limitkama jen pokochat na netu na obrázcích, tak jde tohle nějak mimo mě.. ale to neznamená, že to chápu, přijde mi to stejně na hlavu jako tobě, firmy jsou sami proti sobě. Ale asi si myslí, že tím dosáhnou větší exkluzivity, když bude jen v omezeném (a to do slova) množství.

26. listopadu 2012 v 19:30

Jestli jeste stojis o essence pudr tak na Hlavaku ve Shleckeru byla ta limitka jeste vcera netknuta ;)

26. listopadu 2012 v 19:32

souhlasím s tebou! firmy tě nejdřív už dva měsíce předem lákají na nákup a ty když pak přijdeš, tak po pěti minutách nikde nic.. no na to se můžu taky vybodnout :-/
radši už moc limitky neřeším, byla bych jen nasraná :D

26. listopadu 2012 v 20:11

Máš podobný smýšlení jak já :)

Taky mě štve tohleto čekání na banány, třeba konkrétně ty Essence krémy. Nesehnala jsem loni, letos se už ani nesnažím. Vůbec se Essencí v Brně je to tragédie, věčně, když do nějakýho rossmanna přijdu, tak je tam hnusně vybrakovaná sto let stará limitka, o které jsem na blozích četla před 2 měsícema. Docela mě to odradilo od značky Essence jako takové, jako fakt nemám náladu jít extra do drogerky, když si něco vyhlídnu, a zjistit, že to tam nemají.

Ale na druhou stranu, ukořistit něco z dražší limitky mě potom dává strašně pěknej pocit a jsem pak ráda, že tu věc mám ve sbírce...nicméně na druhou stranu pěknej vopruz je to, že si tu danou věc fakt oblíbím a jakmile ji chci znova, je nesehnatelná. To mě štve u voňavek. Třeba taková YSL in love again jasmine étoile :(. Nebo když člověk ukořistí nějakej super hard to find lak na nehty...to zas na druhou stranu stojí za to :)

26. listopadu 2012 v 20:13

Taky souhlasím, k nám krémy Essence ani nedošly :/

26. listopadu 2012 v 20:20

Hmm, tady je Essence upíří kolekce obrovské množství, v každé drogérii. Chorvatky Essence moc nekupují, nebo co...

Ale jo, tohle mě vždycky štvalo u MACu, než jsem se dozvěděla, že bez limitek by krachli a baby když není limitka koupí v afektu prakticky cokoliv.

26. listopadu 2012 v 22:27

Haha, tak teď jsem se fakt zasmála, kolekce 13. listopadu!:DDD

27. listopadu 2012 v 0:31

@Jája
Jj, pod dračími perlami mi na googlu vyjely hlavně čaje :-DDD. To asi nebude to ze Sephory! :-D. Ale fryncouzština se už chytla a je to normální (pardon jejich příznivkyně :-)) rozjasňovač/pudr v kuličkách!

27. listopadu 2012 v 0:36

Souhlasím! Já se navíc vždycky proberu a tu limitku objevím až když už se nedá sehnat. A pak mi teprve dojde, že to byla limitka. A to si vždycky říkám, že toho bude ještě dost, protože se začala prodávat nedávno. Taky nechápu, proč těch výrobků nedávají do oběhu víc :-(.

27. listopadu 2012 v 14:17

Taky to dost dobre nechapu. Rozumim tomu, ze se firmy snazi o urcity punc exkluzivity, ale prave proto je to snad limitovana kolekce, ktera budenlimitovana prave na deset dni (nebo neco podobneho) a ne proto, ze nakupci je kreten a sadista, ktey koupi jen deset kusu, aby se vsichninporvali a zbytek se necha na nejaky pokoutni vyprodej.. (ze, Essence?!, kde jsem mimochodem strasne nakupne radila...). Mas recht Mooro! Veronika

29. listopadu 2012 v 22:56

Mě vadí jen málo kusů limitovaných edicí L´Occitane. Ale všeobecně platí, že v Německu to budou mít ještě za dva roky a nebudou tomu říkat limitka:-). A taky je fakt, že kosmetiku nějak extra nekupuju:-D

2. prosince 2012 v 10:33

Taky jsem přemýšlel nad limitovanými edicemi čehokoli. Jsou tu náklady na vývoj. S více prodanými kusy jsou v přepočtu na jeden kus menší. Co to tedy znamená?

Možná to bylo plánováno jako limitovaná edice. Pak nejspíš bude platit aspoň jedno z tohoto:
* Náklady na vývoj a testování nebyly až tak vysoké (A jak to bude s kvalitou?)
* Výrobek bude drahý
* Výrobek možná není drahý a náklady na vývoj a testování byly možná vysoké, ale vrátí se to jinde. Např. marketing - "to musím zkusit, zítra už to možná nebude", zákazníci dostanou tu značku více do povědomí.

Náklady na vývoj se dají srazit samozřejmě i tím, že produkt bude velmi podobný jinému stávajícímu produktu. V tomto případě má limitka smysl spíš pro nové než pro stávající zákazníky.

Druhá možnost je, že se něco vyvine a teprve poté se rozhodne, že z toho bude limitka. Ale proč? Pokud by šlo o něco super a pokud nejde o výše uvedené důvody, napadá mě již jen jediné: kvalita výrobku je nižší. Pár lidí to jakožto limitku jednou zkusí, ale nezkazí to moc povědomí o značce, protože je to jen limitka, ne standardní produkt. Výrobce získá nějaké peníze, těmi třeba jen pokryje část nákladů na vývoj. Výrobek se tak stane méně ztrátovým, ale nezkazí příliš povědomí o značce.

Ještě tu může být jedna oddělená kategorie, a to průzkum zájmu o nějaký výrobek. Ale mám dost pochyby o tom, že z toho lze získat použitelná data, když si to mnoho zákazníků koupí jen proto, aby vyzkoušeli všechno. S běžnými výrobky se to určitě nedá srovnávat, možná tak úspěch jednotlivých limitovaných edicí mezi sebou. Ale i tak v těch datech bude asi mnoho šumu.

A pak tu může být ještě takový punc exkluzivity. To se ale týká asi spíš zboží, které mohou přímo vidět ostatní, asi ne zmiňované kosmetiky. (Když vidím ženskou, je mi celkem jedno, jakou používá kosmetiku. A myslím, že je nás takových většina.)

Takže se spíš kloním k tomu, že pokud člověk nemusí vyzkoušet všechno a nepotřebuje se blýsknout před ostatními něčím exkluzivním, je pro něj spíš lepší se těmto limitkám vyhnout.

2. prosince 2012 v 13:37

Víc souhlasit už bych nemohla :). Ještě bych dodala, že když slyším, že bude limitovaná edice, čekala bych taky trochu kvalitku. Teďka mluvím o Essence. Vím, že spousta lidí tuhle značku rádo nemá, ale když se snažej, tak vyroběj i něco funkčního. Jenže jak mají limitky pořád, přijde mi, že některá je totálně odfláklá a na jiné si zase dali záležet.

2. prosince 2012 v 17:47

@v6ak gratuluju, tohle je pravděpodobně nejdelší komentář, co jsem tady zatím měla :) a navíc taková pěkná úvaha :)

Okomentovat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...