Úvaha na úterý: Sexuální obtěžování

18. listopadu 2014

And now something completely different ...

Už tady dlouho nebyla žádná úvaha, tak je třeba to napravit :)





Impulsem k té dnešní byly dva články, na které jsem narazila někdy minulý týden. Oba na částečně podobné téma a u obou jsem se po přečtení neubránila silnému WTF pocitu, který způsobil, že mě docela začalo zajímat, jak to vidí ostatní (ženy). A kde ve svém okolí najdu větší vzorek než zde, že ;)    


První z článků jste v nějaké podobě dost možná také zaznamenali, protože proběhl všemi hlavními zpravodajskými servery (přidávám odkaz např. na Novinky). Pointa byla ta, že holka si dala trip po newyorských ulicích a její cestu po celou dobu skrytě natáčela kamera, kterou měl v batohu její přítel, který šel před ní. V článku jste se pak dočetli, že se procházela nějakých 10 hodin a ačkoli na sobě měla obyčejné džíny a tričko, tedy nic vyzývavého, tak ji za tu dobu obtěžovalo více než 100 mužů. Video z cesty (aktuálně cca 36 milionů shlédnutí) pak má tímto způsobem upozornit právě na obtěžování žen na ulicích a promovat nějakou charitativní organizaci, která proti němu bojuje. Když si to takhle člověk přečetl, tak si pochopitelně řekl, že Sodoma Gomora ten New York. Já si to řekla taky, ovšem tenhle dojem přetrval jen do chvíle, než jsem si ono video pustila. 
První překvapení bylo samotné prostředí pro procházku. Celou dobu jde totiž v nějakém pologhettu, bo co to je (nevím, proč jsem si myslela, že se prochází po takovým tom klasickým filmovým New Yorku, ale uznávám, že tahle projekce je můj problém ;). No a tam různě po ulicích postávají a posedávají zevláci, případně asi i nudící se obsluha různých krámů, které míjí, a čas od času na ni volají věci jako "ahoj kotě", "sluší ti to", "čau krasavice", "usměj se" apod. A to je jako to obtěžování.
Celé video z 10 hodin má 2 minuty a v zásadě tam nic jinýho než výše nastíněný neuvidíte. Týpci se venku nuděj, ona na sobě má obtáhlý džíny a triko a není úplně šeredná (a hlavně neváží v Americe průměrných 199,99 kg, což je myslím pro celou věc úplně zásadní), a tak na ní občas něco zavolaj (taková obdoba našich archetypálních pískajících zedníků). 

Nemůžu si pomoct, ale nepochopím.
Jako dobře, je to samozřejmě individuální, ale osobně prostě na takovém projevu od chlapa naprosto nic závadného nevidím, natož abych to považovala za obtěžování, proti kterýmu by bylo nutný bojovat. Pokud už něco, tak mě to leda tak pobaví. Někdy dokonce i vyloženě potěší. Každopádně problém budu vidět rozhodně spíš ve chvíli, kdy to dělat přestanou - páč to bude nejspíš něco špatně :D 

Pokud jde o samotný video, nelze opomenout, že je to zhuštěnějch deset hodin, takže ano, může třeba působit trochu monotónně, ale - kdo kde běžně chodí 10 hodin denně? to nedá ani pošťačka. Když se to vydělí, je to 10 chlapů na hodinu, resp. 10 chlapů na 5 kilometrů. To už není tak ohromující zážitek. Aneb projděte si Václavák seshora dolů a máte 10 takovejch za 10 minut :D

Navíc mi tak trochu případá, jestli ono jí spíš nevadí, kdo na ni píská, než že na ni vůbec někdo píská. Dost možná ta aktuální skupinka jen úplně nesplňovala její ... vkusový hlediska. A že kdyby ji takhle "obtěžovalo" 100 krasavců dle jejího gusta, žadnej problém by v tom nakonec ani neviděla.







Druhý článek na mě skočil na FB A2larmu a vyloženě mě zaujal názvem: Průvodce kulturou znásilnění pro gentlemany. Čekala jsem něco asi o Indii, ale to jsem se dost spletla. Autor se snaží sdělit, že protože je muž, je součástí kultury znásilnění (což je prostředí, kde dochází ze strany mužů k sexuálnímu násilí na ženách) a tak by se měl podle toho on (i ostatní muži, pro které je průvodce určen) chovat. Prostě proto, že nějaký muž někdy někoho znásilnil, měli by to mít všichni ostatní na paměti. Domnívá se, že ženy se proto, že jsou ženy, neustále musí v přítomnosti muže cítit ohroženě, a tak by se k nim cizí muž měl kdekoli chovat ohleduplně, to znamená tak, aby se v jeho přítomnosti cítily v bezpečí. Dál obsáhle rozebírá, že si nikdy neuvědomil, jaký to musí být pocit, když žena řeší, kam a kdy může jít, což je údajně něco, co muž nezná, jelikož ten může jít kdekoli na světě kamkoli. Tenhle názor mi přišel obzvláště kuriózní. Nicméně vysvětlení jsem se dočkala - autor dle zmínky v textu měří dva metry a sportuje. Aha. No tak to pak možná i jo. Akorát se obávám, že všichni ti chlapi, co dva metry neměřej a nesportujou (což je zbývající většina) řeší alespoň někdy úplně to samý. Sice se nebudou (nejspíš) obávat znásilnění, ale takový okradení a zmlácení taky není moc příjemná vyhlídka.
Každopádně, celá tahle teorie je imo naprosto šílená a za vlasy přitažená paranoia. Pokud se např. vezme, že nějakých 80 % vražd nepáchají cizí psychopati, které oběť nikdy předtím neviděla, ale naopak lidi z jejího okolí, se kterými byla předtím v kontaktu, tak to se v duchu stejný logiky rovnou každej může zavřít do sklepa po jednom. Aneb když nikoho neznáte, budete mít o 80 % menší šanci, že vás někdo zamorduje. A to se vyplatí.




Jak jsem nastínila v úvodu, WTF na oba. Uvažovat takovým způsobem si fakt vůbec nedokážu představit.

Pokud bych měla dát konkrétní příklad, tak jsem třeba takhle v práci ve výtahu občas potkala chlápka, co dělal na stejný chodbě. Sice jsme se neznali, ale když už s někým jedete ve výtahu, tak prohodit pár slov ničemu neuškodí. Takže jsme spolu příležitostně chit-chatovali. A on se v průběhu hovoru cca každý dvě sekundy začuměl na moje prsa. Nejspíš aby zkontroloval, jestli tam ještě jsou. Jestli mi to vadilo? No vůbec. Naopak mi to, jak to dělá mimovolně, přišlo docela roztomilý (jako bonus to byl takovej ten typ vyvoněnýho italskýho alfa-samce v obleku a vyloženě to k němu ladilo).
Nedávno - zase ve výtahu - jsem potkala alfa-samcův opak. Mlčenlivého ajťáka. Cestou se na mě občas podíval a usmál se. A někde v patým patře z něj vypadlo: Já jsem z vás tak nervózní, že jsem úplně zapomněl mluvit.
Heh, no není to úplně nejvíc kjůt? ;)
Jak je vidět, podle některých zjevně není - a považovali by to za strašný sexuální obtěžování a ještě se celou dobu báli, že je oba znásilněj. Fascinující, jak to maj někdy lidi hozený i v základních věcech diametrálně rozdílně.


A co vy - vadí vám, když vás cizí chlapi okukujou, nebo se dokonce v tomhle směru projevujou verbálně? Nebo neřešíte, či vás to dokonce potěší? Případně to akceptujete jen od těch, které samy shledáváte atraktivní?


82 comments

Anonymní
18. listopadu 2014 v 9:52

Američani jsou hráblý, tam se za sexuální obtěžování v některých extrémních případech považuje i to, když muž ženě otevře dveře. Kdyby jí nedejbože řekl, že jí to sluší, tak to už by ho snad rovnou zabásli. Ne, mě nevadí, když mě občas někdo okukuje, přesně jak říkáš, kdyby přestali, bylo by něco špatně. Ale jednou mi teda cizí chlápek sáhl na zadek a to už bylo trochu přes čáru.

Jana

18. listopadu 2014 v 10:06

Nemám teď bohužel čas vše přečíst, ale k tomu prvnímu článku či videu, mě to vůbec nepřekvapuje, v ČR je to naprosto to stejné. Mnohokrát jsem zažila, že na mě chlap nebo skupinka chlapů pokřikovali z auta nebo že mě oslovili na ulici nějakou rádoby vtipnou či lichotivou hláškou, když jsem prostě jen procházela, nevím, co si o sobě myslí, ale asi to mají v tak nějak "v krvi", jak se říká.. Takže vždy dělám jakože nic, koukám před sebe a jdu dál.. Jako oslovit někoho na nějaké akci mi přijde ok, ale na ulici, to se mi zdá fakt nevhodné až trapné (pro toho člověka, kterého se to týká) a mě osobně to teda nikdy nelichotilo, naopak! Tak a teď zase kosmetika prosím!:-DD

18. listopadu 2014 v 10:22

Když na mě někdo bude koukat, jakože lichotivě koukat, tak to bude i příjemný.. Ale když jsem žila asi půl roku v Portugalsku, tak mi to až tak příjemný nebylo.. Metr osmdesát vysoká blondýna vzbuzovala dost pozornosti.. Na začátku jsem si to užívala, když šlo o poctivý Portugalce (kteří mi byli tak po ramena), ale časem se začali projevovat i čmoudové, od který jsem slýchala "lichotky" typu "I wanna fu*k you, I wanna fu*k you in the a**" No a když to slyší člověk tak 2 - 3 x denně, tak to fakt moc příjemný nebylo :))) Ale takový to že na člověka někde někdo hvízdne či pozdraví "Ahoj kotě", tak budiž..

18. listopadu 2014 v 10:24

no,ja som minulý týždeň videla žieňa v čiernych legínach a krátkej bundičke,čižmy na 12 cm podpätku.za ňou sa otáčali aj ženy :-D nielen muži.som čakala kedy začne hromadná havária.

18. listopadu 2014 v 10:30

Zaujimavy clanok :P v tom videu som cakala nejake utoky na osamelu turistku a pritom ju obcas nejaky poulicny povalac pozdravil a to bolo ako to obtazovanie..hmm. (inak ten odkaz v clanku nefunguje)
Ono je to take dost subjektivne a americka asociacia feministiek sa asi snazi chranit zeny, ktore maju prah tolerancie na muzske vykrikovanie velmi nizko..
Ad otazka na zaver: Take to poulicne pokrikovanie mi pride trapne. Nijak to neriesim, nereagujem, nepotesi ma to, ani nijak specialne neobtazuje. Len je to trapne. Take pracovne vytahove smalltalky s cumenim na prsa poznam tiez..a je to podla mna taka sofistikovanejsia forma pokrikovania. Asi aj vdaka nejakej kvazi slusnej konverzacii mi to nepride otravne a niekedy, ako pises, celkom zabavne :D
Peacock & Pineapples

Anonymní
18. listopadu 2014 v 10:31

Mně to teda jako obtěžování přijde. Fakt by mi to nelichotilo, i kdyby to byli ti alfa samci, jak píšeš. A aby ještě vedle mě x minut šel v takový blízkosti mlčky provokativně nějakej chlápek, tobě by se to líbilo? No, každej sme jinej:) A rozhodně si nemyslim, že to bylo nějakym tim "pologhettem", tohle se děje všude. A že se tam chudáci na ulici nudí, co jako? To na mě musej pokřikovat tyhle svoje narážky, když chci normálně projít? Ne, díky!:) Šárka

18. listopadu 2014 v 10:48

Ježiš co je na tom tak hrozného? Přijde mi to trochu přehnané. Jakože dobře, to když s ní týpek jde zároveň 5 minut, to je trochu divné a možná bych z toho měla kapánek strach. Ale jinak mi to nepřijde jako obtěžování, natož sexuální. Prostě se kluci chtějí vyjádřit k hezky vypadající slečně. Proč ne. Občas se podobné věci na ulici stávají i mě, a nemám z toho nějak špatný pocit. Jen teda jednou, když mě týpek pronásledoval od autobusové zastávky až ke vchod, a ptal se mě, jestli nejdu na skleničku (v noci, a on byl připitý), tak jsem z toho nebyla úplně tak v klidu a měla jsem trochu strach a příjemné mi to nebylo.

Anonymní
18. listopadu 2014 v 10:49

Já osobně pískání a pokřikování na ulici nesnáším. Moje averze určitě souvisí i s typem chlapů, který tohle dělá - obvykle jsou to tebou zmiňovaní zedníci, dělníci, cikáni a podobně. Myslím, že inteligentní chlap dokáže vyjádřit svoje sympatie jinak než takhle primitivním způsobem. Rozumně vyjádřenej kompliment/pohled/úsměv jinak potěší, a myslím, že normální chlap je schopnej posoudit, kdy a jak se to hodí a co už je přes čáru. Pískání a pokřikování je pro mě přes čáru hodně, je mi to dost nepříjemný a obtěžuje mě to.

Míša

18. listopadu 2014 v 11:02

Tak koukám, že z skoro-flirtu (protože to ani rozhovor ve výtahu nebyl, že) už je dneska hned znásilnění :-D
Mně nevadí, když mě někdo očumuje - koneckonců, k čemu by mi jinak celá ta péče byla?!
Trochu mě rozčiluje pokřikování, taky dost ale záleží od koho, jestli je ten člověk potenciálně nebezpečný. Ale nějak jsem si zvykla, ignor. Poslední dobou se mi stává, že se mě někdo přijde zeptat (asi v rámci sázky s klukama nebo co) jestli se s ním dneska vyspím :-D Takže s úsměvem opáčím, že to by mu asi přítel (co zrovna nakupuje v jiném obchodě) pěkně nabančil :-D

18. listopadu 2014 v 11:05

Je to obtěžování. Jestli tobě to nevadí, tak jsi šťastný člověk, nicméně mě osobně tohle vadí hodně. V mém případě už se někdy tohle neomezuje jen na podobné blbé poznámky, ale i na řeči typu "Nechceš mi vykouřit?" apod.
A dodneška nevím co od toho jako chlapi očekávaj. Že jim skočim kolem krku a budu celá šťastná, protože přece ženská co se hezky oblíkne a namaluje tohle všechno dělá jen pro pozornost chlapů, že? (= sarkasmus) ... Takže asi toť můj názor.

18. listopadu 2014 v 11:23

Tak kdyby to tal bylo, tak muj kolega procesak uz by dostal asi trest smrti. :-D Tim, ze delam vesmes v muzskem kolektivu, tak jsem zvykla na ledacos a uznavam, ze obcas panove i prestreli, ale nastesti uz se to tolik nedeje. A jak pises, kdyby nic nepronesli, tak by mi to chybelo a rekla bych si, ze je neco spatne. Kdyz mi pochvali nebo maji nejakou pozitivni narazku, tak mi to samozrejme potesi.
Vadi mi to treba ale od cikanu, zedniku a ruznych pochybnych individui. Ale pokud je to treba od nejakeho typu alfasamce, jak pises, take to pekne posolicha sebevedomi.

18. listopadu 2014 v 11:36

Mě tohle nikdy nějak zvlášť nevadilo a nejlepší je moje mamka, když spolu jdeme a nějaký chlápci na mě čumí, tak ona se hned začne otáčet a hlásí mi to a oni samozřejmě hned přestanou :D :D Já jsem si třeba myslela, že až začnu místo chození sama po ulici vozit kočár, že už si mě nikdo ani nevšimne a jako šeredně jsem se spletla, chlapi to asi nevnímají a nebo je jim to spíš úplně u zadku :D
Mě ale to jejich čumění začalo vadit, když jsem se dala dohromady se svým manželem, mám oči jen pro něj a přestali mě zajímat jiný chlapi na ulici a to jejich čumění mě začlo srát, protože jsem si najednou říkala "ty máš doma určitě taky nějakou přítelkyni ty zmetku"!! Já vím, čumění nic neznamená a je normální, ale prostě mě to najednou začlo spíš vadit :)
A ten ajťák ve výtahu, to je fakt roztomilý :D :D :D

Anonymní
18. listopadu 2014 v 11:37

Pěknej kulturní problém :D. Pokud by nějakýmu chlapovi okukování ženou nebo nějaká ta poznámka náhodou vadila, tak to v životě nepřizná. Chlapi jsou navíc tak nějak vedeni k vyššímu sebevědomí, tak je pravděpodobnější, že se k nějaký poznámce odhodlají (a možná si tím pokřikováním to sebevědomí dokazujou). Toť můj názor na to, že ženy jsou ty obtěžované chudinky a chlapi ta prasata.

Jinak mě nějaký projev zájmu muže polichotí prakticky vždycky, a naopak si začnu připadat divně, pokud se mi dlouho nic takovýho nestane. Když se mi líbí, tak se na něj třeba usměju. Ale když se mi ten chlap nepozdává nebo to fakt přehnal (už mě taky jeden požádal o orál), tak ho ignoruju a rychle mizím.

18. listopadu 2014 v 11:40

@Beauty of Body and Mind
Jo a teď jsem si vzpomněla na jednu story:D Manžel dělá na záchrance a jeli po Praze v sanitce a já jsem zrovna čekala s kamarádkou na semaforu a oni tam s tou sanitkou zastavili, prostě vtipná náhoda. Tak já hned nadšeně mávala, ale manžel mě neviděl, jen jeho kolega za volantem. Takže na mě čumí, jak já mávám a pak prý manželovi říká: Ty vole vidíš tu kun*u, vona na nás mává, a podívej jaký má kozy! No a přítel se podíval a začal se strašně smát a říká mu: Jo to je moje mladá! :D :D :D
Jeho kolega byl celkem hulvát, ale hezky to ukazuje, jak se chlapi mezi sebou baví a chovají :D :D

18. listopadu 2014 v 11:47

Já spíš nechápu, jak chce ona neziskovka těmhle situacím zabránit (když bys jim měla po zhlédnutí videa poslat prachy :D). To chcou jako pro každou ženu v NY osobního strážce, co s nima bude chodit po ulici, aby na ni ostatní týpci nepokřikovali? To je jak boj s větrnými mlýny.... Jakože OK, že na to upozorňujou, ale to je asi tak všechno, co můžou udělat. Americký feministky to zkrátka přeháněj, s tím s tebou teda souhlasím.

Petra
18. listopadu 2014 v 11:49

jednou jsem jela s kolegou z práce ve výtahu a jen tak prohodila, že by bylo blbý tam uvíznout - ten výtah byl fakt divnej a každej kdo mohl, chodil raději pěšky, no a pak cca za týden se po celé firmě neslo, že jsem po něm ve výtahu vyjela !!! dostala jsem nálepku rajdy :) a každý v mé přítomnosti byl potencionální skalp do sbírky ... Takže jsem zkrátila sukni u uniformy, obula jehlové podpatky a dala to těm drbnám sežrat :)

18. listopadu 2014 v 13:47

Mně to taky nevadí. Jsem celkem zvyklá, jdu bez reakce dál. Jednou v životě jsem se fakt lekla, když jsem si vzala fakt krátkou minisukni, šla po ulici a chlap mi fakt zblízka zezadu zašeptal do ucha: "Klekni si kočičko a já ti ho tam šoupnu." Tu sukni už nenosím....

18. listopadu 2014 v 14:04

No jo, americké sexuální obtěžování je pro mě vcelku nepochopitelná záležitost. Ale já jsem obecně vůči lidským projevům dost imunní. Pokud se nejedná o reálně něco nepříjemného, ale jen o blbou poznámku, když člověk prochází po ulici, tak nevím, oč jde. Asi každý to bere trochu jinak, ale zrovna v prostředí, kde slečná kráčí, bych tedy očekávala daleko horší věci.
To druhé je taky dobrá blbost... Nikdy mě nepřestane překvapovat, co lidé nevymyslí.
Výtahem moc nejezdím, občas v nich dostávám lehce klaustrofobní nájezdy.
Na prsa mi dneska civěl chlap v papírnictví. To bylo trochu divné, byl to prodavač a místo na mě koukal o těch pár desítek cm níž. :))

Připomnělo mi to fyzika Matta Taylora a jeho obvinění ze sexismu, protože si do vysílání zkrátka vzal špatnou košili. http://www.bbc.com/news/blogs-trending-30055278 Aneb proč se starat o přistání na kometě...

18. listopadu 2014 v 14:08

Bohuzial som minule natrafila na take iste video ako ty si tu hodila s tou holkou ktora sa prechadzapo meste no tato verzia bola o tom ze holka sa prechadza 4 hodiny normalne oblecena a potom dalsie 4 hodiny kompletne zahalena (okrem tvare) a poucenie bolo take ze nikto na nu ani nepozrel takze zeny by sa mali zahalovat. A to uz bolo pre mna kompletne WTF svet sa zblaznil. Namiesto toho aby sa muzi ukludnili a neobtazovali nas na ulici tak sa my mame obliekat do zemiakovych pytlov a chodit po meste ako duchovia... No jasne!

18. listopadu 2014 v 14:14

Mně se to moc nestává, což mi nevadí. Rozuměj pískání a pokřikování, obdivný pohled snad nemůže vadit nikomu. To první ale podle mého názoru dělají právě jen primitivové, o které zájem fakt nemám. A asi by mě to odradilo i od pěkného chlapa, protože takovým způsobem podle mě projevují zájem akorát mačo týpci, solidní mužský dokáže ženě zalichotit normálně a slušně a nepotřebuje přitom přitahovat pozornost celé ulice. Takže jo, video mě nepřekvapuje, ale příjemné by mi to nebylo.

Ujetější mi přijde ta aféra s košilí jednoho vědce z Rosetta mise, o tom jsi slyšela? Oblékl si na rozhovor s novinářkou košili s potiskem pin-up polonahých žen a celé USA místo vědeckého přínosu mise, na které se podílel, řeší nevhodnost a urážlivost jeho oblečení... no jako asi to nebylo nejvhodnější oblečení na rozhovor s novinářkou, ale vzhledem k tomu, že mám několik kusů kosmetiky od theBalm, na jejichž obalech se to pin-up slečnama jen hemží, asi nemám právo kritizovat. :D

18. listopadu 2014 v 14:37

nevadi mi, kdyz se koukaji. Ale uprimne oslovovani (mimo typu nemate zapalovac, kde najdu XY etc.) a pokrikovani povazuji za obtezujici. A v zadnem pripade mi to nelichoti. Zvlaste, kdyz kvuli nejake takove hovadine musim vytahnout sluchatka z usi. A to nejsem precitlivela, taky pracuju v muzskem kolektivu a mam i v soukromi kolem sebe chlapy a ubrousek si pred pusu nedavam. U nahodnych kolemjdoucich a kolemstojicich mi to ale vadi. Kor, kdyz se mi na ksicht nalepi podnapilej chlapek s krizi stredniho veku - a jo, i vyvonenej italskej alfa-samec by mi vadil.

18. listopadu 2014 v 14:45

Mna zaujalo par momentov v tom, ako to opisujes.. "pologhetto", "obtahly dziny a triko", "neni uplne seredna", "nevazi 199,99 kg"... to je pre mna osobne argumentacia z kategorie WTF. Posobi to na mna stylom, ze naco tam liezla, mala sa prechadzat niekde po Central parku, a ked uz isla do nejakej pochybnejsej stvrte, tak jedine vo vreci, s dva tyzdne neumytymi vlasmi alebo len v pripade, ze by zdvojnasobila svoju hmotnost? Preco viktimizujeme zeny namiesto toho, aby sme povedali, nie, toto spravanie muzov nie je OK. Neviem si predstavit toto iste v opacnom garde. Kolko krat sme sedeli s kamoskami na terase na promenade, ale v zivote by ma nenapadlo pokrikovat na okoloiducich muzov. A oni mozu? Pretoze su muzi? A nam to ma pripadat "normalne", pripadne mame byt rady, lebo nam to vlastne dviha sebavedomie?

Ja osobne som na toto velmi citliva. Ano, vychadzam z vlastnych skusenosti - v Bratislave sa mi to nestava (az na nejakych tych robotnikov vo vykope, ako to uz pisali niektore damy vyssie). Ale zila som nejaky cas v Parizi a tam to bolo v tomto smere dost peklo. A nie na predmesti, nie v ghette. Chodili sme s kamoskou na plavaren do Les Halles, to je v prvom obvode. Geograficky to je centrum centra, ziadna chudinska periferia. Cestou sme stretavali skupinky roznych typkov, ktori pokrikovali, akoze "komplimenty", presne tohto typu. Moja reakcia? Ano, najprv som sa snazila to brat ako kompliment, usmev, akoze "dakujem", mozno prehodit par slov. Ale to bolo ako podana ruka k dalsim prejavom naklonnosti. Plus ked este zistili, ze nie sme Francuzky, ale z vychodnej Europy (lebo slovanskeho prizvuku sa neda zbavit).... no proste tu chybu som uz nezopakovala a zvolila som druhu moznost "odpovede" na tieto vyzvy - nezaujem a tzv. resting bitch face. Reakcia druhej strany? Sprska vulgarizmov. Nakoniec sme tam prestali chodit a zmenili sme lokal. S odstupom casu si hovorim, ze som nemala vymeknut, ale fakt ma to nebavilo. A to sa stalo len pred par rokmi, v centre zapadoeuropskej metropoly.

A este jedna vec do debaty - zaujimalo by ma, ako by tito machovia reagovali, keby niekto takto "komplimentil" ich dcere, sestre, manzelke, ....

18. listopadu 2014 v 14:52

To je hodne zajimave tema! O tom prvnim clanku jsem slysela a nijak to ve me emoce nevyvolalo, mozna take proto, ze travim podzim ve Francii a stalo se mi tady toho uz tolik, ze jen takove pokrikovani me z miry nevyvede. Faktem ale je, ze jsou zeny, kterym je takovahle pozornost na ulici vysoce neprijemna, na druhou stranu ale extremni situace, kterou popisuje clanek numero dve, je fakt hranicni. Myslim, ze se tyka zeny, ktera byla nejak znasilnena nebo zneuzita. Me jednu dobu stalkoval jeden spoluzak a od te doby si na podobne aktivity davam vetsi pozor a jsem na ne citlivejsi, ale vsechno je to o osobnim postoji dane zeny.
Alfa samec ve vytahu by ùme potesil, ale ajtaka bych asi pozvala na kafe, ovsem kdyz je nervozni z cesty vytahem, stejne by z toho nic nez pratelstvi nejspis nebylo :-D bára.kára blog

18. listopadu 2014 v 15:12

ježiš tak ať se chlapi podívají, co na tom :) o pořvávání romských dělníků si nic lichotivýho nemyslím, ale dělám, že neslyším, a je to.

18. listopadu 2014 v 16:22

asi záleží, jaký typy chlapů to budou. pokud ten člověk od pohledu vypadá jako slizoun, není mi příjemný... tak se většinou mračím a snažím se co nejrychleji zmizet z jeho dohledu, pokud je to ale někdo normální, tak mi to nevadí a jako obtěžování to neberu. nevyhledávám to, protože mi to nepřijde jako zrovna nejinteligentnější způsob, jak dát ženě najevo, že se mu líbí, ale prostě to neřeším :)

18. listopadu 2014 v 16:31

Tak já jsem poslední dobou v takovým rozpoložení, že by mi jakákoli pozornost od chlapa udělala dobře. Zřejmě je to proto, že jsem na to nikdy nebyla zvyklá. Samozřejmě ale nemyslím ty hardcore úchyláky, co popíšou nějakou sexuální praktiku nebo se třeba snaží si sáhnout a podobně, to je hodně přes čáru. Ale úsměv, mrknutí, popřání hezkého dne, zatroubení, zapískání (podle úrovně dotyčného) mne upřímně potěší.

18. listopadu 2014 v 16:42

U toho prvního článku se ani nedivím, že ji obtěžovalo tolik chlapů, vlastně mi to tam přijde docela normální :D. Sama jsem v America byla několikrát a vždy delší dobu a něco podobného se mi stávalo vážně denně :D. Ze začátku jsem byla docela nesvá, protože tady jsem nic takového nezažila, hlavně když nejsem z velkoměsta :D, ale postupem času jsem si zvykla na to, že mě prakticky každý den nějaký chlap někde pozve :D. Ikdyž je pravda, že většinou není moc o co stát (:D) a žádní alfa-samci to fakt nejsou. A jinak mi to nějak extra nevadí, ikdyž většinou asi záleží na situaci.. :)

18. listopadu 2014 v 17:51

Ahojda, dovolim si komentovat k tomu videu z NYC. Bohuzel se neprochazi v pologhettu ale ty ulice tu takhle vypadaji, jelikoz je neustale neco under construction. Ziju v New Yorku uz nejaky patek a to, ze tu pokrikuji chlapi na zensky je normalni ac neprijemny. Vetsinou to delaji ty nizsich vrstev samozrejme. Myslim, ze zensky pohlavi se tu s tim uz nejak naucilo zit, nekomu to lichoti, nekomu ne. Kazdopadne chtela jen poukazat na tento problem a ma na sobe uplne normalni obleceni nenazyvala bych to necim extra obtahlym, ale budiz. Jinak tu chlapci pokrikuji i kdybys na sobe mela pytel od brambor, protoze proste vetsina z nich moc nepobrala a premejslej jen tim nastrojem dole. Ono je to fakt celkem neprijemny a unavny, just saying. Jednou se mi bohuzel stalo, ze me na ulici obtezovali dva chlapi a reknu ti moc sranda to nebyla, a to jsem byla oblecena od hlavy az k pate, nic atraktivniho. Posledni k cemu bych se chtela vyjadrit je celkem mylnej dojem, ze vetsina Americky populace ma 200kg, samozrejme najdou se tu takovy lidi ale konkretne NYC je celkem sport milujici mesto, nikdy jsem nevidela tolika lidi behat, chodit do posiloven apod, je to celkem addiction pro ne, kdo nejde pred nebo po praci do posilky jako by nebyl, to samy s jidlem. Ve fastfoodech jsou vetsinou turisti nebo lide, kteri nemaji na to aby sli do restaurace nebo na drazsi misto. Ty opravdovy cvalici jdou najit spis ve stredni casti Usa kde tenhle styl moc nefrci a ani nemaji kolem sebe tolik moznosti kam zajit zacvicit. Tot moje postrehy. Mej hezky den.

18. listopadu 2014 v 18:02

No to video je dost přehnané, vyloženě jako obtěžování mi to nepřijde, ale taky bych z toho nebyla nadšená. Nesnáším být středem pozornosti, takže bych minimálně znervózněla.

18. listopadu 2014 v 18:21

Mně náhodou mužská pozornost lichotí - jde totiž o to, že si mě v mém věku ještě vůbec NĚKDO všimne.
Ovšem letos v létě se mi dostalo nejvíc kuriozní hlášky - chlap, jdoucí proti mně po chodníku nepokrytě čuměl - a když mě míjel, prohlásil zcela zřetelně a nahlas: "Fuj je to, zůstaň v kalhotách..."
Málem jsem si cvrnkla smíchy...

Anonymní
18. listopadu 2014 v 18:59

"Každopádně problém budu vidět rozhodně spíš ve chvíli, kdy to dělat přestanou - páč to bude nejspíš něco špatně :D"
--- do kamene tesat, 3x ano ---

Nevadí mi to, ale ani to nevyhledávám. Každopádně jsem typ, který si s chlapy umí poradit (klidně odpálkovat, oplatit ostrým slůvkem nebo se jen chichotat - záleží, CO je to za chlapa ;-) ) Eva

Anonymní
18. listopadu 2014 v 19:11

Mně to pořvávání a oslovování na ulici jako obtěžování přijde. Gentleman na ulici cizí osamělou ženu zásadně neoslovuje.

18. listopadu 2014 v 20:23

Záleží jak kdy člověka kdo osloví. Někdy není nálada ani na kradmé pohledy, ale je prostě rozdíl mezi vtíráním se a obtěžováním a mezi pochválením části těla. Jednou se mi dostalo komplimentu na prsa od nějaké smažky na Karláku a stejně to zvládl udělat tak že to nebylo vyloženě nepříjemné. Zas sem se setkala i s "obyčejnou" konverzací která je vtíravá a vážně nepříjemná od jednoho sekuriťáka v drogerii.

18. listopadu 2014 v 20:50

Okukování, "ztracený oči", otáčení se, uznalý komentář a nebo klidně i to zapískání - nevadí mi to, někdy mi to i zalichotí. Bohužel jsem si ale vloni zažila sex. obtěžování v pozici nadřízený/podřízená a to v té nejnechutnější podobě a můj postoj se k něčemu takovému v profesním okolí striktně vyhranil..

18. listopadu 2014 v 22:51

@Anonymní tak sahání už je moc, o tom žádná ..

18. listopadu 2014 v 22:56

@Barb jo, když je to takhle jakože nenápaditě vulgární, tak to už je spíš trapný, než co jinýho, souhlas

18. listopadu 2014 v 23:23

@Anonymní ten, jak vedle ní jde, je divnej, ale to je jedinej z těch 100 no ;)

18. listopadu 2014 v 23:24

@Veru - Cosmetic Jam že? :D kdybych o sobe měla pečovat kvůli ženskejm, tak je to dost nuda :P

18. listopadu 2014 v 23:26

@Carol mu příště zkus s opáčit "tak ho vyndej" a uvidíš, jak rychle se zdekuje :D

18. listopadu 2014 v 23:29

@Šárka Lakatos Řihošková tak víš jak, ono spíš platí, že pes kterej štěká, nekouše ;) si vždycky u takový situace vzpomenu na Sex ve městě a jak tam na Mirandu v jednou díle pokřikuje ten kopáč "dám ti, co chceš, dám ti co potřebuješ". Ona k němu přijde a hejkne, "to, co chci, je souložit, chci si zasouložit!" "Ale dámo, já jsem ženatej"
tak asi tak :D

18. listopadu 2014 v 23:48

@Lucije spíš se jim složej na kvér a za každý kotě bude kulka :P :D

18. listopadu 2014 v 23:51

@dennidavka ježiš :D ale k tý sukni to je krutý .))

18. listopadu 2014 v 23:53

@An. ad košile - lidská blbost je nekonečná až vesmírná ... fakt, aby se neposrali

18. listopadu 2014 v 23:55

@Brunwen košile je důkazem, že před stupiditou se člověk neschová ani ve vesmíru .)) na hlavu toto

18. listopadu 2014 v 23:58

@The Beauty Couloir tos to nějak špatně interpretovala .. vzhledem k tomu, že píšu, že na tom neshledávám nic závadnýho, tak ani nevím, proč by měla vypadat jinak ... prostě to je argumentace čistě ve smyslu, že 200-kilový šeredný mařeně se tohle holt nestane no ;) prostě chlapi maj rádi pěkný ženský, základní instinkt ;)

19. listopadu 2014 v 0:01

@Dania tyjo, ty sem ještě občas mrkneš, fér :)

19. listopadu 2014 v 0:13

@Labradoora na pracovišti něco takovýho může být fakt nepříjemný, to zas jo

19. listopadu 2014 v 9:12

Mě okukování nevadí, jelikož jsem prsatá, jsem už zvyklá. Stejně tak mi nevadí verbální projevy - ale zase záleží jaké. Ono "hej, kočko" a "hej děvko, nechceš mi ho vykouřit" (nebylo to na mě, ale byla jsem toho svědkem) je docela dost rozdíl. Co mi vadí, je ta drzost, že si na mě někdo dovolí sáhnout - třeba když jedete na eskalátoru a někdo vás pleskne po zadku a podobně (ale stačilo, abych se otočila a zle podívala a málem se zabil, jak prchal pryč).

19. listopadu 2014 v 10:15

Jsem krutá a od "dobrý den slečno" k "hej čubko, nasedni" mám široké spektrum reakcí, z nichž ani jedna nezůstala vyslyšena. Na první zmíněné stačí úsměv, na to druhé "nastav" a stane se nula nula hovno. Druhá strana prostě není připravena na konfrontaci a imho kdo takhle pokřikuje na ženský asi není zrovna lumen schopný rychlé reakce a jistého improvizačního umu.škoda, až mi jednou někdo vtipně pohotově odpoví, nasednu.

Anonymní
19. listopadu 2014 v 11:51

Holky, ktere neumi prijmout lichotku jsou nevyzrale a samy se sebou nespokojene. Kdyz me nekdo takhle oslovi na ulici, tak v zadnem pripade nepredpokladam ze by na me hned chtel za rohem skocit, beru to tak, ze si me vsiml a reagoval na to, no big deal, takoveto pokrikovani na holky je proste soucast kultury takovych to skupin ( vsak si nepamatujete jak vas tesilo, kdyz na vas v puberte v Bibione volali z mopedu opaleni nagelovani Italove "ciao belle, mama mia!! " ?).
Moc hezky clanek,
Petra

Anonymní
19. listopadu 2014 v 13:22

Taky jsem to video nechápala.
Když jsem tak pročítala zdejší komentáře, říkala jsem si, že buď mám velké štěstí, nebo u chlapů vyvolávám slušné chování.
Nevzpomínám si, že by na mě někdo vulgárně pokřikoval. Dokonce i od s despektem zmiňovaných romských spoluobčanů slyším obvykle "Dobrý den.", "Vám to sluší." nebo "Máte krásné šaty." Na což odpovím pozdravem, úsměvem nebo poděkováním a jdu dál. Nevidím důvod, proč se nad tím pohoršovat nebo dělat, že je neslyším, protože jsou to přeci kopáči a je pod mou úroveň na ně reagovat. Nic po mě nechtěji, jen pronesou něco milého.
Je fakt, že třeba v Paříži je těch reakcí na ulici mnohem víc. Ale taky jsem nezaznamela nic vysloveně nepříjemného (nebo jsem možná všemu nerozuměla), občas mi tam i někdo pomůže iniciativně v metru s kufrem do schodů, což je fajn, protože jako nechápu, kdo to jejich metro navrhoval - furt nahoru, dolu, nahoru, člověk nachodí pár kilometrů, než se vůbec dostane k vlaku.
Petra

19. listopadu 2014 v 13:28

@Veru - Cosmetic Jam

nevim jak tobe, mne je ta pece, cviceni atd. k tomu, abych se citila ve svem tele dobre, abych mela energii, abych nemela zdravotni problemy a tak podobne.

19. listopadu 2014 v 13:30

@Anonymní

nebo kazdemu spis lichoti neco jineho, nemyslis?

Anonymní
19. listopadu 2014 v 13:50

@Cern� Moora Já si teda o sebe pečuju hlavně proto, že mi to dělá dobře. Nedělám to ani kvůli ženským, ani kvůli chlapům. Kompliment potěší, ale primárně to dělám pro sebe.

19. listopadu 2014 v 16:07

@Denisa Fiedlerova
ano, to je pravda...v ny a na pobřeží tolik tlustejch lidí není

a mně osobně jsou tyhle projevy prostě nepříjemný, proto např. vůbec nenosim výstřihy...já vim, jak vypadam, nikdo mi nemusí takhle nic dokazovat a je mi jedno, jestli je místo činu praha, paříž, ny, itálie, bolívie nebo egypt

19. listopadu 2014 v 22:17

Kromě velmi traumatizujícíiho zážitku z páté třídy, kdy mi hormony nabušený spolužák sáhl ze srandy do rozkroku, se mi nic tak hrozného běžně nestává. Když už se někomu líbím, tak to jsou muži kolem čtyřicítky a většinou nejsou úplně normální. Tuhle mi jeden na akci jedné kapely (na záchodě) řekl (s takovým tím lehce opilým přihlouple zamilovaným výrazem v tváři), že kdybych ho chtěla, tak by byl můj. To mi přišlo echt děsně okouzlující. Když jsem to vyprávěla příteli, též přítomnému na oné akci, moc nadšený nebyl. Každopádně - kdybych byla sexy, užívala bych si pozornosti (bez sahání samozřejmě), kdybych měla prsa - prsila bych se. Komplimenty jsou fajn, když nejsou příliš sexuálního rázu. A my holky přece taky čumíme, jen je prostě na ulici neokřikujeme, páč by to bylo divný.

Anonymní
20. listopadu 2014 v 2:42

Ono zrovna v tý Americe nemaj lidi často daleko od pokřikování k tomu někoho pobodat.
http://sfist.com/2014/11/18/the_practice_of_catcallings_been.php#.

20. listopadu 2014 v 20:32

Mně osobně pokřikování kluků/chlapů vadí (jako blondýna jsem si např. ve Španělsku zažila svoje), ale bojovat proti tomu mi přijde ujetý. Je to spíš můj problém (a moje sociální fóbie), než že by mi někdo jakkoliv "ubližoval". A za pár let za to třeba budu i ráda :-D ale je fakt, že mě to nutí k hodně umírněnému ublékání i líčení, abych nevzbuzovala moc pozornost - což by nějaký feminista možná označil za určitý znak oprese muži ;)

dennidavka
21. listopadu 2014 v 10:54

@The Beauty Couloir Taky jsem ta bydlela a nemyslím si, že Rue de Saint Denis a Boulvard de Strassbourg jsou nějaký klidný ulice a taky jsou v obvodě jedna. Koneckonců Paříž je kosmopolitní město, jsem zvyklá. Prostě poker face a jdu dál...

21. listopadu 2014 v 12:40

@Clover bych mu taky pleskla :D (to má pokus o znásilnění v prvním odstavci jak vyšitej btw. :D)
sahání je moc, šlo mi vyloženě jen o ty tiché až verbální projevy

21. listopadu 2014 v 12:42

@TiffDen tak určitě, lichotit to přímo nemusí, ale považovat to za obtěžování mi přijde přitažený :)

21. listopadu 2014 v 12:48

@Anonymní souhlasím, taky mám takovou zkušenost - ale řekla bych, že to není samozřejmost a něčím to bude, i když si úplně nejsem jistá, čím ;)

21. listopadu 2014 v 12:50

@Bafiis :D
ale chlapům se líbej i malý prsa, to zas není nutný kvůli sbírání komplimentů kupovat plasťáky ;) imo je to spíš tím, jestli ta ženská jako celek působí šmrncovně, než jen nějakou tou velikostí hrudníku

21. listopadu 2014 v 12:53

@Anonymní ale jo, nelze vyloučit, ale bůhví, co se tam nad ránem stalo a v jakým stavu účastníci byli, nevyvozovala bych z toho nějaký fatální závěry

21. listopadu 2014 v 14:22

No jak jsi řekla, je to dost individuální.
Záleží jak na ženě, tak na tom muži, který to zkouší.
Většinou když na mě chlapi něco pokřikují, tak mě to vyloženě vyděsí. Bohužel to ale vychází ze špatnými zkušenostmi s muži od raného dětství a v rodině, takže to asi není moc objektivní :D
Na druhou stranu. Ženy na muže taky na ulici nepokřikují, nepískají. Protože to jaksi prostě není slušné. Bohužel bydlím v Ostravě, kde se muži o samotě většinou moc neprojevují, jak jsou ale v nějaké větší skupince, začnou hvízdat, pořvávat, a pokud se do toho přidají romové, neváhám prchnout co nejdál. Nemám dobré zkušenosti, takže reakce žen, které se stihomamem začnou reagovat na každou hloupost co chlapi udělají i docela chápu, jakkoli je to přehnané.

22. listopadu 2014 v 10:16

@Černá Moora

taky zavisi, jaka je frekvence takovych "lichotek". Nicmene - dik za mp3 a sluchatka. Vetsinu techhle "poklon", ktere udajne maji byt lichotive a vubec ne obtezujici, spolehlive odfiltruji.

22. listopadu 2014 v 17:25

zrovna včera jsem stála na zastávce a čekala na autobus a během pěti minut na mě zatroubili dva řidiči kamionů. Měla jsme na sobě dlouhý kabát, džíny, prostě normální oblečení na zimu, nic vyzývavého. A vážně mi to normální nepřijde a názor, že na tom není nic divného a že to tak prostě je mi přijde ještě méně normální. Představ si, že by to bylo naopak a holky na kluky pokřikovaly a pískaly na ulici, taky by to nebylo úplně normální.

25. listopadu 2014 v 18:00

Každý to má asi nastavené jinak, ale mně rozhodně nepřijde slušné, kdyby na mě kdokoli (a je jedno, jestli muži nebo ženy) pískal, pokřikoval nebo mi hleděl na prsa. Chci být vnímána jako člověk, ne jako objekt sexuálního zájmu. Obdivuhodné hvízdnutí, hlasité, nediskrétní komplimenty atp. za projev sexuálního zájmu považuju. Je jedno, jestli tyhle signály pocházejí od bezdomovce nevábného zevnějšku, vyvoněného alfa samce nebo sousedky odnaproti. Tahla vyjádření "obdivu" patří do soukromí a mělo by se tak dít po shodě obou stran. Ne že mě někdo bude na veřejnosti nevyžádaně hodnotit (jakkoli pozitivní komentář to může být).
Nereaguju na video, ale na tvou úvahu, že ti takové chování nepřijde zvláštní. Ba že by ti dokonce přišlo jako problém, kdyby to tak nebylo (chápu, pokud jsi to myslela lehce ironicky). Jak vidno, některým ženám nevadí být posuzované jako objekt a dokonce jim to i lichotí.

28. listopadu 2014 v 14:09

@Linda ja myslim, ze kluci by z toho byli nadšený:D

7. prosince 2014 v 0:07

Tak jelikož mám metr přes prsa a na moji postavě není nic víc výrazného, logicky mi všichni koukaj na prsa. Ne, v létě se neparim v roláku... Ale koukaj mužský i ženský... Sem tam komentář...
Jako obtěžování to neberu, jen ať se podivaj, já si jsem vědoma, ze to nemá kazdej...
Logicky vzato hledime na to, co se nám líbí. Já minule koukala v metru na holku s nádhernýma dlouhýma vlasama, který byly kudrnaty a rezavý a v baru na krásnyho svalnatýho chlapa :-) normálka

Okomentovat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...